donderdag 7 februari 2008

stilte doorbroken

Gisteren sprak ik de collega via wiens blog/tip ik dit hele web2.0 avontuur in ben gestapt. Hij zei: wel blijven bloggen hoor! En vandaag vroeg een andere collega me naar mijn blog-adres. Ze zei nog dat het voor haar ook weer een stimulans zou zijn om haar blog bij te houden.
Ik vroeg me af hoe het kwam dat ik al twee weken niets geschreven heb. En dus ook niet meer verder ben gegaan met de on-line cursus waar ik zo enthousiast over was. Ik heb de laatste twee weken wel dingen gelezen over social software en web2.0. En ik heb met een andere collega een opzet gemaakt voor een workshop die we gaan geven over netwerkleren. Misschien is dat het ook wel, dat ik nu behoefte heb om een verdiepingsslag te maken. Eerst even lekker doen, kijken, uitproberen, ervaren. En daarna erover nadenken om vervolgens te willen lezen wat anderen daarover te melden hebben. Eén artikel had ik overigens een paar weken geleden al eens gelezen en toen vond ik het allemaal nog vrij abstract. Bij herlezing viel het veel meer op zijn plaats. Kennelijk werkt dat voor mij zo het beste. Om in de termen van de Kolb-leercyclus te blijven: ik begin het liefst ergens bovenaan, met een concrete ervaring. Of liever gezegd: dat is voor mij het meest effectief. Dat neemt niet weg dat ik het lezen van dat artikel ook erg boeiend vond. Vooral omdat het het allemaal naar een wat "hoger" niveau tilde, wetenschappelijk zeg maar. En omdat het auteurs citeerde van wie ik boeken in de kast heb staan die ik nooit gelezen heb (zoals het kennelijk briljante boek Sferen van Peter Sloterdijk). En waar ik nu weer zin in krijg ze wel te lezen. En als het aan Kolb ligt? Ga ik dan vervolgens een soort theorie vormen, op grond waarvan ik dan weer een keus maak om te gaan handelen. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen: